,,Nie wymyśliłam siebie na zimno. To wszystko co na mnie i we mnie jest wielkim spontanem, choć ujętym w ryzy”

Wychowała się na takich zespołach jak ,,Klan”, ,,Romuald i Roman” czy ,,Breakout”. Ale nie tylko z muzyką rockową była związana od dziecka. W jej rodzinnym domu można było usłyszeć także stare białoruskie pieśni, ponieważ ta artystka ma wschodnie korzenie! Później już, jako wokalistka, lubiła słuchać takich artystów jak: Gino Vannelli, Al Jarreau, Ray Charles, Rod Stewart czy zespołu ,,Queen”. Zapytana o wzory wśród wokalistek, odpowiedziała, że nie ma! Za sprawą wyszukanych i odważnych strojów (po części projektu Aleksandry Laski-Wołek) oraz charakterystycznej fryzury – stała się barwnym ptakiem w czasach, które takie barwne do końca nie były… Chciała zostać biologiem, trenowała judo – śpiewa do dziś… Kim jest ta charyzmatyczna artystka? Źródłami do wpisu są wywiady z czasopism: ,,Razem” z 1982 r., z wywiadu z  ,,Rock Estrady” z 1984 r. Wiele wzmianek i zdjęć znalazłem w ,,Panoramie”, ,,Synkopie” i ,,Non Stopie”. Często wracam do współczesnego wywiadu, którego piosenkarka udzieliła dla czasopisma ,,Zwierciadło”.

 

 

1975 ns

Małgorzata Ostrowska. Wulkan energii, wdzięk, głos i talent! Powyższe zdjęcie znalazłem jako pierwsze, dlatego postanowiłem je zamieścić na początku. Ale zanim napiszę o przełomowym 1975 roku, chciałbym powrócić do końca lat 60-tych, początku lat 70-tych, bo wtedy to jako mała dziewczynka zaczęła występować z działającym przy szczecineckiej Szkole Muzycznej, zespole ,,Koliber”. Prowadził go Krzysztof Powalisz. To dzięki niemu trafiła później do Studia Sztuki Estradowej, które działała przy Estradzie Poznańskiej.

,,Jako słuchaczka Studium Estradowego w Poznaniu, fascynowałam się harmonią i brzmieniem głosów. Do tej szkoły dostałam się po niepowodzeniu na egzaminach wstępnych na biologię”

Bardzo się cieszę, że kariera artystki rozpoczęła się właśnie w mojej rodzinnej Zielonej Górze. Od tego momentu można było znaleźć jakiekolwiek informacje i wzmianki o piosenkarce. W programie XI Festiwalu Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze, Małgorzata Ostrowska wystąpiła jako reprezentantka województwa koszalińskiego. Za interpretację piosenki ,,Słowiki” otrzymała Złoty Samowar.

ziel gora 1975

1975 płyta 11

ostr 1975 zg

ostr 19755

zielona gora 1975

(na samej górze, pierwsza od lewej… i najbardziej radosna)

nstop 1975

A tutaj przepiękna okładka  ,,Radaru” z 1975 r.

radar 75

Piosenka ,,Walinki” pojawiła się nie tylko na EP-ce wydanej przez Polskie Nagrania, ale także na (naprawdę bogatej w zdjęcia) kompilacji w Rosji.

1975 valinki

po ros

pn1975

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Artystka wystąpiła na IX Festiwalu Piosenki Żołnierskiej w 1975 r. I okazała się naprawdę miłym zaskoczeniem! Zaśpiewała tam utwór ,,Szalone chłopaki”

kołobrzeg

Piękna piosenka, która została zarejestrowana i można posłuchać na stronie Polskiego Radia (Trójka) w audycji ,,Dzień zwycięstwa, czyli pewna wizja historii”.

Gdzie jesteście chłopaki szalone
Gdzie was rzucił wojenny, zły los
Gdzie wam ścielił kobierce jesieni
złotem, polny pachnący wrzos?
Gdzie są wasze dziewczyny, chłopaki
Te, do których pisało się listy
Te, do których frunęły jak ptaki
Wasze słowa, marzenia i sny?…

W Panoramie z 1978 r. jest wzmianka o tym, że Małgorzata Ostrowska współpracowała z Orkiestrą w Poznaniu. Obok znane już nazwiska.

poznan 1978

orkiestra

Wiedziała, że Studium Estradowe nie da jej ,,papierów” na to, by występować na estradzie. Małgorzata Ostrowska musiała zdać egzaminy w Teatrze Żydowskim w Warszawie.

,,Dostawało się wezwanie jak do wojska. Człowiek przerażony wychodził na środek sceny, gdzie stało krzesło. Siadał, reflektor po oczach, naokoło ciemno. Na widowni komisja egzaminująca, w której zawsze zasiadały arcyważne osoby. Profesor Bardini, Alina Janowska, Wojciech Młynarski. Miałam szczęście, odpowiadałam z mojego ulubionego malarza – Józefa Mehoffera. Ale pierwsze pytanie, jakie mi w ogóle zadano, było takie: „dlaczego się pani tak ubrała?”.

Bardzo lubię ten fragment z wywiadu dla ,,Zwierciadła”.

ostrowska 1976

W 1979 r. powstała grupa Vist, w składzie: Małgorzata Ostrowska, Wanda Kwietniewska, Bożena Krata, Mira Roszkiewicz, Grzegorz Stróżniak i Andrzej Sobolewski. Wzięli udział w Międzynarodowej Wiośnie Estradowej.

vist

Podczas XVIII KFPP w Opolu w 1980 r. otrzymali wyróżnienie, a także zajęli I miejsce w plebiscycie radiowego „Studia Gama” z piosenką ,,Poszedł w świat”

zespol vist

,,Z ośmiorga adaptów tego Studium, siedmioro postanowiło stworzyć grupę wokalną i tak powstała grupa Vist”

vist 79

Grupa śpiewała z orkiestrą ,,Alex Band”, jednak nie miała sprecyzowanego kierunku. Nie bardzo wiedzieli co chcą śpiewać. Zespół zmieniał czterokrotnie skład. Jak artystka wspominała później ten czas?

,,Śpiewając w Viście, wyglądałam jeszcze całkiem inaczej, chodziłam w sukienkach w kwiatki, choć te sukienki nie do końca były takie normalne. Miały jakieś halki, były rozpinane z tyłu. Trochę na przekór, ale zdecydowanie grzeczniej.”

Piosenka ukazała się na składance ,,Plebiscyt Studia Gama” – 10

vist wifon

vist 2

Zaśpiewali jeszcze piosenkę ,,Szalony maj”. a także towarzyszyli jako chórek Hannie Banaszak. Małgorzata Ostrowska dla większości jest kojarzona z Lombardem. O początkach powiedziała tak:

,,Początkowo zespół miał nosić nazwę Skandal. Firma Lombard, którą wybraliśmy ostatecznie narodziła się bez specjalnych podtekstów i dorabianej ideologii (…) Lombard narodził się w maju 1981 roku. Obok Wandy Kwietniewskiej i Grzegorza Stróżniaka jestem jego współzałożycielką. Po pierwszej sesji nagraniowej w Szczecinie, stwierdziliśmy, że to może być to, o co nam chodzi w muzyce”. 

I ten zabawny fragment:

,,Mój mąż wyobrażał sobie kiedyś, że posiadaczka takiego głosu jak mój musi być długą, chudą babą. Okazało się, że nie musi. Wręcz odwrotnie. Każdy człowiek ma dwie istoty”

Na początku muzycznej przygody z zespołem Lombard powiedziała, że drzemie w niej coś osobliwego i jeżeli uda jej się to odkryć i przekazać innym ludziom to będzie dobrze. Po latach można śmiało stwierdzić, że dla muzyki i kultury zrobiła bardzo wiele. O artystce planowałem napisać od dawna. A na pewno od pamiętnego sylwestra w Poznaniu w 2014 r., gdzie przepięknie zaśpiewała piosenki z repertuaru Anny Jantar. Nie spodziewałem się, że piosenkarka rockowa może z takim wdziękiem i klasą zaśpiewać utwór ,,Nie wierz mi, nie ufaj mi”… A jednak! Niedawno była gościem na trasie koncertowej zespołu Kombii. Zaśpiewała tam piosenki z grupy O.N.A. Drobna, piękna kobieta z głosem takim, że trzymałem się krzesła! … Artystce życzę samych sukcesów i nowych fanów! W tym artykule chciałem pokazać początki jej kariery zawodowej do momentu powstania zespołu Lombard. Lata 80-te to już zupełnie inny okres w życiu artystki, mocniejsze brzmienie i interpretacja. O tym na pewno jeszcze napiszę, a jako przedsmak pozostawiam dla Was niektóre, najcenniejsze (z kilkudziesięciu) skany z gazet z lat 80…

Razem 1982

pn 1984 2

pn 1984

opole 84

pn 1983 2

pn1983

sopot 1985

lom

pn 1985

magazyn muzyczny 1983

1986 film

1986

razem 82 1 (2)

Skomentuj

