,,Na tej płycie nie skłamałam. Każdą piosenkę zaśpiewałam z takim samym zaangażowaniem(…) Ponadto chciałam zaznaczyć każdy etap swojej kariery, pokazać jej przebieg i rozwój”

Pamiętam, że miałem czerwonego walkmana z żółtą szufladką na kasetę. Nie rozstawałem się z nim na krok. Na nim poznawałem najpiękniejsze piosenki świata (czyli te z kaset, które faktycznie w domu były). Miałem swoje ulubione, które przez długie lata kręciły się nie tylko w tym moim walkmanie, ale także w olbrzymiej wieży, która przywędrowała do nas z Holandii. Nie sposób zliczyć, ile razy wkręciła mi się taśma i z jaką precyzją wyciągało się ją z ,,sideł” kieszonki… A potem ołówkiem zwijało się taśmę… kilometry taśmy. Minęło tyle lat, a te kasety wciąż się kręcą. Nie szkodzi, że na niektórych taśma jest posklejana, że momentami głos zanika i przebija się piosenka z drugiej strony. Nieważne, że plastikowe pudełka są porysowane i faktycznie pokazują, że te albumy są już po ,,dwudziestce”…. Ważne, że działają i przywołują wspomnienia. I mają swoje honorowe miejsce na półce.

Jedną z tych kaset wręcz ,,ubóstwiam” i mimo, że mam przecież wydanie CD, to z sentymentem wracam właśnie do niej. Cenię ją nie tylko za piosenki, za przepiękny wokal artystki, ale za kilkustronową okładkę i za słowa, które są na niej napisane. To kawałek nie tylko historii muzyki… ale i smak mojego dzieciństwa. O jakim albumie chciałbym Wam opowiedzieć? Oprócz własnych wspomnień, źródłami do wpisu będą wywiady z magazynów: ,,Uroda” z 1996 r., ,,Czas Krakowski” z 1995 r. , ,,Playboy” z 1994 r., ,,Panorama” 1995/1996, a także fotografie z ,,Popcornu”, ,,Zwierciadła” i innych.

12733998_10201411356083740_4022318209979884360_n

kaseta 5

kaseta 2 a

a na CD jest tak:

cd edyta

,,Dotyk”. Album, który naprawdę dotyka duszy. Subtelność, teksty piosenek, zmysłowa okładka sprawiają wrażenie, że to płyta dla kobiet. No, ale jak to z wrażeniem – potrafi być mylne. Dla mnie to piosenki dla wrażliwych, lubiących dobry wokal i ambitne teksty –  ludzi. Duża zasługa Jacka Cygana, który jest autorem niemal połowy tekstów piosenek na tym albumie. A skoro Jacek Cygan to wiadomo, że musi być poetycko i takie z klasą.
I co najważniejsze album pokazuje dotychczasowy dorobek artystki – mamy na nim przecież utwory, które śpiewała w ,,Metrze”, piosenkę eurowizyjną, a nawet piosenkę zimowo – świąteczną… Album został wydany 8 maja 1995 r…, a nagrany w Studio Buffo w Warszawie… Mija właśnie 21 lat od premiery… Sukces niebywały – 500 tysięcy egzemplarzy. Poczwórna platyna??? Tak, ale w 1997 r.! Podczas Jubileuszu Edyty w 2010 r., Jacek Cygan oznajmił, że album jest… 30 x platynową płytą! A czy ktoś już wie jak jest dziś?

edytka 4

Na albumie mamy 11 niezapomnianych utworów. Zapytana, które ze swoich artystycznych wcieleń jest jej najbliższa odpowiedziała:

,,Myślę, że tekst Jacka Cygana do piosenki Jestem kobietą byłby znakomitą odpowiedzią na to pytanie”

Słodkie żywioły we mnie śpią
Mogę lawiną runąć złą
Żarem pustyni spalam cię
Fatamorganą staję się

Znalazłem kiedyś w ,,Twoim stylu” wywiad z Jackiem Cyganem. Powiedział on o Edycie i o piosenkach z ,,Dotyku” bardzo miłe słowa:

,,Edyta Górniak poraziła wszystkich emocją i prawdą.
Kiedy śpiewała „zanim w popiół się zmienię, chcę być wielkim płomieniem„,
miała moc, która przenosiła się ponad językiem.
Rozumieli to wszyscy (…)
Próbowałem: same, ostre, wszystkie, piękne.
Ale „słodkie” brzmi najlepiej. I pasuje do Edyty.
Czasem jak odpływ zwalam z nóg, czasem jak przypływ sięgam ust„.
To jest o niej. Taka jest: potrafi zaczarować albo zniszczyć.
Przy okazji tego tekstu oczywiście się ze mnie śmiali: facet napisał Jestem kobietą. A kto miał napisać? Kot? „

idole 3

Moim pierwszym skojarzeniem jest jednak tytułowa piosenka. Pamiętam, że ona była bardzo często słuchana i śpiewana przez fanów Edyty – zwłaszcza przez moje starsze koleżanki. Mało kto wie, ale muzykę do tej piosenki napisał …Piotr Rubik! Jak sama artystka oceniała tę piosenkę?

,, Zakląłeś mnie w dotyk – to tekst napisany przez Jacka Cygana, który przecież
zna mnie tak dobrze, że nie zaproponowałby mi czegoś, co kłóciłoby się ze mną.
To opowieść o marzeniach, jakie snują kobiety na temat miłości.
Wszystko dzieje się w wyobraźni, jest impresją o romantycznej, ale i zmysłowej miłości”

Czy tak już musi być
ze raj ma swe dno
A szczęście ma kres
Dotyk… nie dany mi
A miłość to sen
Miłość to sen…

Z teledyskiem do tej piosenki związana jest inna anegdota, którą opowiedziała Edyta podczas jednego z wywiadów.

 

,,Po jednym z moich koncertów podeszła do mnie jakaś dziewczyna i zapytała: Edytka, a Ty się nie wstydzisz tak pokazać w teledysku?Czego miałabym się wstydzić? – odparłam. Pomyślała chwilę, pomyślała i w końcu stwierdziła: No rzeczywiście, właściwie nic takiego tam nie było.”

Plakat promujący płytę ,,Dotyk”

plakat

plakat

przechwytywanie-w-trybie-pelnoekranowym-2016-10-09-143405

kaseta 3

kaseta 3a

kaseta 2

kaseta 1

Ja mam kilka swoich ulubionych utworów. I bardzo się cieszę, że po tylu latach Edyta sięga na swoich koncertach po piosenki ze swojej debiutanckiej płyty. Zacznę od ,,Litanii”. Pamiętam, jak przeczytałem w spisie utworów ten tytuł. Pomyślałem sobie: ,,Po co sięgnęła po modlitwę?”. Byłem przekonany, że to śpiewana wersja litanii, którą słyszałem nie raz podczas nabożeństw… Nie pamiętam tego, jak ją słuchałem…Ale pamiętam emocje. Ta piosenka wydawała mi się taka odważna, taka inna od pozostałych. Te uczucia wzbudza do dziś… ,,Litania” jest utworem, który Edyta śpiewała przecież wcześniej, jednak dopiero na kasecie odkryłem ją pierwszy raz.

Nadziejo moja,
Która rozpalasz mnie co dnia.
Wieżo przedziwna
Z kości słoniowej, perłowej
Twój raj kuszących słów
Pocieszenie mych pustych dni,
Zmiłuj się
Przyjdź wreszcie wzbogać mnie.
Daj znak.
Ja chcę tam być gdzie ty.
Wszystko jedno gdzie pałac twój…

Pozwolę sobie załączyć wersję live tej piosenki, którą bardzo lubię i cenię. Pochodzi ona z programu telewizyjnego z okazji 1000 przedstawienia spektaklu z 30 maja 2000 r.

idole 1996

Co mnie chwyciło za serce – to dwie piękne, starsze kompozycje, a mianowicie ,,Kasztany” z repertuaru Nataszy Zylskiej i ,,Jej portret” z repertuaru Bogusława Meca. No i niezapomniane słowa Wojciecha Manna przed pierwszą z piosenek: „Przepraszam, że przeszkadzam, ale chciałem tylko powiedzieć, że teraz będzie piosenka o przyrodzie” . Zresztą ,,Kasztany” zaśpiewała Edyta już w 1993 r. podczas XXX Festiwalu Polskiej Piosenki w Opolu. Miało tam miejsce niezwykłe widowisko „Do grającej szafy grosik wrzuć… – piosenki z lat 50”.  Skupię się jednak na utworze ,,Jej portret”, dlatego, że Jonasz Kofta to jeden z moich ulubionych poetów (nie tylko piosenki). Faktycznie to wykonanie doceniłem po paru latach, kiedy interesowałem się historią muzyki bardziej dociekliwie. Kobiece spojrzenie, inna interpretacja, ale wciąż ten sam przekaz, dobry smak i ton. I ta muzyka Włodzimierza Nahornego…

12717234_10201411381804383_1565138037237444754_n

,,Szyby” to jedna z moich ulubionych piosenek Edyty Górniak. Janusz Stokłosa stworzył dzieło. Inaczej tego nazwać nie można i nie wypada. Jak ja się ucieszyłem, kiedy na koncercie w Poznaniu w tamtym roku mogłem posłuchać tego utworu na żywo.  Siostry Agata i Maryna Miklaszewskie napisały piękne słowa. Takie osobiste, nawet intymne… bo gdzieś utożsamiam się z tą piosenką i coraz bardziej rozumiem jej przesłanie.

Pytają wszyscy, skąd jesteś i co robisz,
to im wystarczy, że imię jakieś masz.
Nie próbuj opowiadać i mówić im o sobie,
bo zamiast ciebie oni widzą twarz…

,,Ne me quitte pas”. Utwór z 1972 r. Wykonywany przez artystów na całym świecie. Kilka lat temu do swojej płyty dołączyła tę piosenkę Celine Dion. W latach siedemdziesiątych tekst tej piosenki przetłumaczył Adam Kreczmar (piosenkę z jego słowami śpiewała Irena Jarocka). Później po ten tekst sięgnął Wojciech Młynarski. Utwór ,,Nie opuszczaj mnie”, z jego słowami, z muzyką  Jacquesa Brela znalazł się na debiutanckim albumie Edyty. Jedna z najpiękniejszych wersji tej piosenki. W 1994 r. w Teatrze Studio Buffo można było usłyszeć wykonanie tej i innych piosenek Jacquesa Brela.

Ja deszczowym dniem
Ci przyniosę z ziem
gdzie nie pada deszcz
pereł deszczu sznur,
jeśli umrę, z chmur
spłynie do twych rąk
światła złoty krąg
i to będę ja…

edytka 3

,, Dotyk jest spełnieniem moich marzeń”

553976_495967227100323_749946600_n

Pamiętacie może maxi- singiel ,,Dotknij”?? Bardzo mi się spodobała notka w środku… i te wywiady i wspomnienia!

,,Gdy po zgraniu w studiu usłyszałam tę piosenkę po raz pierwszy, byłam bardzo poruszona, potem w domu roztrzęsiona i zła, że nie wzięłam kopii i nie mogłam posłuchać jej znowu… usnęłam dopiero nad ranem”

dotknij 1

dotknij 2

edytka 1

edi4

Podczas ,,Fryderyków” 1995 r. Edyta Górniak zdobyła nagrody w kategorii: Fonograficzny album roku za ,,Dotyk” i w kategorii: Teledysk roku za piosenkę ,,Dotyk”. Oprócz tego były przecież inne nagrody m.in. Teleexpressu, nagroda ,,Złote Struny” czy ,,Play Boxu”. Rok

W czasopiśmie ,,Panorama” znalazłem taki ranking najpopularniejszych artystów:

Panorama 1996

44565_495966740433705_2005038514_n

W 2008 r. Edyta Górniak zdobyła dwie nagrody 60-lecia EMPiK-u w jego plebiscycie. Jako „Najważniejsza osobowość ostatnich 60 lat” oraz „Najważniejsza płyta ostatnich 60 lat” za album ,,Dotyk”. To jest sukces i dowód na to, że płyta jest … wielka! Edyta Górniak koncertuje i pamięta o tym albumie. Mam nadzieję, że doczekam się reedycji z bonusowymi utworami i nagraniami live. Trasa ,,Dotyk” zawierała przecież inne piosenki np. ,,Room for change”, który mimo, że jest anglojęzyczny, to bardzo pasuje do tej debiutanckiej płyty. Piosenki z ,,Dotyku” znamy, nucimy od deski do deski – bo to płyta kultowa. Ci, którzy śledzą karierę Edyty Górniak wiedzą, że w 1995 r.  ukazała się też inna piosenka w jej wykonaniu. Mowa o utworze ,,Magiczne ognie” z repertuaru Grażyny Łobaszewskiej. Jest to piosenka z filmu o tym samym tytule z 1983 roku. Ukazała się ona na kompilacji ,,Koronkowe sny” Zbigniewa Górnego. Wcześniej Edyta zaśpiewała ją na Festiwalu w Opolu w 1993 r.

 

Edycie życzę dalszych sukcesów!

machina 1996

idole nastolatek 1996

edi 1996

12744724_10201411357403773_2966785682723473517_n

edytka 2

machina 19996

machina 1996 n

eg

2 thoughts on “,,Na tej płycie nie skłamałam. Każdą piosenkę zaśpiewałam z takim samym zaangażowaniem(…) Ponadto chciałam zaznaczyć każdy etap swojej kariery, pokazać jej przebieg i rozwój”

  1. The best of Edytki, Niebo to my i Szyby, to moje ulubione piosenki z tej płyty. Subtelna, zmysłowa z niebiańskim głosem artystka wprawia mnie w cudowny nastrój słuchając Dotyku! I am so grateful za tę płytę. A mam nadzieję, że kasetę koleżanka mi odsprzeda, właśnie dziś w tej sprawie się zgadaliśmy 🙂 Pozdrawiam Michał, oby więcej newsów z życia Edi! Czekam 🙂

Skomentuj

