,,Muzyka była językiem, którym porozumiewali się wszyscy moi bliscy. Jeśli ktoś śpiewał, wyrażał swoją radość albo smutek. Ja również ciągle śpiewałem”

Śpiewał od małego – początkowo ,,za czekoladę”, ale lata ciężkiej pracy zaprowadziły go na deski największychkrajowych i międzynarodowych festiwali. Muzyka lat 80-tych kierowała się własnymi zasadami. Ambicje tego wokalisty poszły w kierunku muzyki jazzowej, w której świetnie się odnalazł. Kiedy po raz pierwszy miał zaśpiewać na festiwalu w Opolu – bał się, że piosenka, z którą przyjechał nie zyska uznania publiczności. Ale stało się inaczej: wygrał, bisował, a co za tym idzie udowodnił, że nie opłaca się robić czegoś pod publikę. Jak wyglądały początki drogi artystycznej tego wokalisty? Źródłami do wpisu są zdjęcia i artykuły z czasopism z lat 80-tych, a także wywiad z ,,Rzeczpospolitej” z 1999 r., w którym po raz pierwszy rzetelnie opowiedział o swoich początkach, nie tylko na wielkiej scenie.

mieciu

(Mieczysław Szcześniak, Opole 1985)

Duży wkład w artystyczny rozwój małego chłopca mieli dziadkowie i prababcia, która śpiewała małemu Mietkowi kołysanki. Babcia nuciła przedwojenne piosenki, ale to jednak dziadek wziął sprawy w swoje ręce i zaprowadził go do Domu Kultury ,,Ikar” w Kaliszu. Tam działał  zespół ,,Ikary”. Mietek mógł uczyć się śpiewu oraz szlagierów, które nuciła cała Polska. Śpiewał w szkole, na koloniach, ale chyba największą rolę odegrał chór kościelny, do którego zaczął uczęszczać. Spowodowało to, że sam Mietek założył własny zespół. Mniej więcej w wieku dziesięciu lat zaśpiewał w Kaliszu na festiwalu Sacrosong.

,,W kościele miałem swój pierwszy zespół.
Instynktownie ustawiałem swój głos, nauczyłem się grać na gitarze i oddychać przeponą.
Kiedy zdałem do Akademii Muzycznej w Katowicach, nie musiałem brać lekcji emisji”

W 1982 roku brał udział w krakowskim festiwalu piosenki ,,Śpiewać każdy może”- nie wygrał go, ale zdobył uznanie publiczności. W 1983 r. wziął udział w festiwalu piosenki religijnej ,,Sacrosong”. Jednak pierwszym profesjonalnym zespołem był Funk Factory – wrocławska formacja, która powstała w 1981 r. z inicjatywy Tadeusza Nestorowicza, słynnego muzyka jazzowego. W 1983 r. zespół ten wygrał krakowski festiwal Jazz Juniors, a rok później z tą grupą młody artysta nagrał piosenki dla Polskiego Radia Szczecin. Wystąpił na Ogólnopolskim Młodzieżowym Przeglądzie Piosenki we Wrocławiu. Zgodnie z tradycją – sukces na tym festiwalu oznaczał możliwość zaśpiewania podczas Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Na początku czerwca 1985 r. wystąpił podczas Festiwalu Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze, na którym otrzymał Srebrny Samowar i Nagrodę Dziennikarzy. Zaśpiewał piękną balladę ,,Czeremcha”. Jak stwierdził, rosyjskie piosenki były dla niego bliskie, bo miał kresowe korzenie. Prowadzący festiwal, Tadeusz Sznuk, tak zapowiedział jego występ podczas koncertu laureatów.

,,Sam dobierał repertuar, sam przygotowywał się do występu
i sam akompaniuje sobie na gitarze. W tym roku skończył Liceum Ogólnokształcące w Kaliszu. Laureat
Srebrnego Samowara – Mieczysław Szcześniak. Śpiewa piosenkę ,,Czeremcha”

pn25 1985

To właśnie XXII Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu stał się prawdziwym, pierwszym krokiem do wielkiej kariery. Sięgnął po repertuar Grażyny Łobaszewskiej i Piotra Schulza.

,, Moją mistrzynią stała się Grażyna Łobaszewska. Od niej nauczyłem się najwięcej. Mimowolnie, bo przecież nie dawała mi lekcji. Uważnie słuchałem, jak śpiewa, jakiej muzyki słucha”

snk108 1985

Artysta wygrał ,,Debiuty” i zdobył nagrodę im. Anny Jantar. Jego wykonanie znalazło się na płycie ,,Opole`85″.

opole 1985 lp

opole 85 b

 

,,Zanim wystartowałem w opolskim festiwalu, oblałem egzamin na studia wokalne w Katowicach. Pamiętam, jak szedłem w deszczu i było mi wszystko jedno. Nawet to, czy wezmą mnie do wojska. Na szczęście miałem przyjaciół, którzy złożyli za mnie papiery na wydział pedagogiczny na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Gdyby nie oni, nie wiadomo, czy pojechałbym do Opola. Może wcześniej przyszliby po mnie o zmroku…

W tym czasie śpiewał w chórkach, m.in. u Majki Jeżowskiej, która w 1986 r. wydała album dla dzieci ,,A ja wolę moją mamę”. W tym samym roku wystąpił podczas koncertu ,,Premier” na XXIII Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Zaśpiewał szybką, jazzową piosenkę ,,Frajda, czyli mam pomysł na domysł”

W 1987 r. zaśpiewał piosenki do dwóch filmów: ,,Kingsajz” i ,,Opowieść Harleya”.

,,Szuflandia”

,,Mój Harley Davidson”

„Gdzieś tam…”

Dopiero w 1987 r. dostał się na Wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej na katowickiej Akademii Muzycznej. Coraz śmielej występował z grupą Walk Away i Sławomir Kulpowicz Group, z którymi wyjechał na jeden z najsłynniejszych jazzowych festiwali w Europie –  Jazz Jambore w Warszawie. W tym samym roku grupa Walk Away wydała swój album ,,Penelopa”. na której można usłyszeć dwie piosenki z wokalem Mietka – ,,Gdy usłyszysz” i ,,Małżeńskie marzenie”. W tym samym roku piosenka ,,Przyszli o zmroku” w jego wykonaniu trafiła na płytę ,,Czas nas uczy pogody” z piosenkami Jacka Cygana.

pen

W Niemczech również ukazał się ta płyta – różniła się ona okładką. Ciekawa jest okładka tylna, gdyż zawiera ona zdjęcie formacji.

penelopa winyl b niemcy

Nie zaniedbywał również najmłodszych widzów. Na kasecie ,,Dyskoteka Pana Jacka” z 1987 r. zaśpiewał piosenkę ,,Pomidor”, a w latach 1989 – 1990 nagrał czołówki do ,,Chip i Dale Brygada RR” i ,,Duck tales”.

dyskoteka pomidor 1987

W 1988 r. Mietka Szcześniaka można było usłyszeć na albumie Piotra Zandera ,,Pora na seks”. W telewizyjnym koncercie ,,Premie i Premiery”, zdobył nagrodę telewidzów i dziennikarzy.

zander pora na seks 1988

Lata 1989 i 1990 stały się tym przełomowymi dla kariery Mietka Szcześniaka. Brał udział w XXVI Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie, podczas którego zaśpiewał piosenkę ,,Who loves people”. Za interpretację otrzymał nie tylko Bursztynowego Słowika, ale także Nagrodę Dziennikarzy. Wystąpił podczas Festiwalu Krajów Nadbałtyckich w Karlshamn (Szwecja). Pierwsze miejsca zdobył na festiwalach:  Złoty Orfeusz w Bułgarii  (tam otrzymał także nagrodę Mister Elegantiarum), na Festiwal Intertalent w Austrii (dodatkowo Grand Prix), na Festiwalu Cesme w Turcji, a na festiwalu FIDOF w Nashville w USA otrzymał Złotą Płytę Miasta Muzyki. Tymczasem w Polsce brał udział także w opolskim festiwalu. W 1989 r. grupa Walk Away wydała kolejny album ,,Walk away”, na którym można było usłyszeć głosy Mietka Szcześniaka i Lory Szafran. Jego głos można było usłyszeć w chórkach Beaty Molak, na jej debiutanckiej płycie, a także na płycie z baśniami jazzowymi dla dzieci ,,Hebanowa baśń” Heleny Kołaczkowskiej.

Powstały nawet dwa funcluby Mietka, ale z powodu braku czasu nie przetrwały one długo.

 

walk away 1989

hebanowa a 1989

hebanowa baśń 1989 b

W 1990 r. na płycie ,,Piosenki Anny Jantar”  wykonał utwór ,,Dzień nadziei”.

aj

aj2

Jego debiutancki album ukazał się w 1991 r. Jest to jeden z najbardziej nowoczesnych albumów, jeśli chodzi o polska scenę muzyczną początku lat 90-tych. Do albumu jeszcze na pewno powrócę… Chciałem pokazać, że zanim powstała jego płyta – Mieczysław Szcześniak wykonał kawał dobrej i ciężkiej pracy. Stał się fenomenem na polskiej scenie muzycznej. Wybrał kierunek nieco trudny, ale opłacało się. Jest artystą, który po dziś dzień tworzy wspaniałą muzykę, nie boi się eksperymentować z innymi muzykami i pokazuje, że jest na topie. Dla wielu artystów jest wciąż niedoścignionym wzorem…

mietek

Skomentuj

