,,Pociąga mnie jazz, pociąga estrada, frapuje poezja śpiewana (…) Gdybym miała paść ofiarą festiwalowej maszynki do zapychania dziur w estradzie, jak straszą mnie niektórzy, wolałabym nigdy nie stawać do opolskich jawnych wyborów…”

Przez jednych nazywana ,,polską Janis Joplin”, przez drugich ,,polską Ellą Fitzgerald”. Jej ciemnym głosem zainteresował się sam Czesław Niemen, który bez wahania zaprosił ją do współpracy. W wolnych chwilach lubiła robić wełniane swetry na drutach, wędrować po górach, a nawet uczyła się jeździć konno. Najbardziej lubiła czytać biografie i książki popularnonaukowe. Z wykształcenia jest chemiczką laboratoryjną. Od początku wiedziała, że sięga po muzykę, która nie ma szerokiego odbioru. Ale ona miała do tego ,,stosunek emocjonalny”. Dla niej na pierwszym miejscu liczyły się emocje, a potem dopiero sprawy warsztatowe. Uważała, że jazz trzeba po prostu czuć! Warunkiem do śpiewania jazzu wg niej jest muzykalność, czyli dobry słuch oraz poczucie rytmu i harmonii. Według plebiscytu pisma „Non Stop” dwukrotnie (1975, 1977) uznano ją za najpopularniejszą wokalistkę w kraju. O kim mowa? Źródłami do wpisu są wywiady, recenzje oraz fotografie zamieszczone na łamach ,,Panoramy” z lat 1973-1979, ,,Non Stopu” z 1974, ,,Dziennika Ludowego” z 1975 r., ,,Synkopy” z 1978 r. oraz wywiadów współczesnych.

pronkooo3

 

Oczywiście mowa o Krystynie Prońko. Pierwsze muzyczne kroki stawiała w Szkole Muzycznej w Gorzowie. Pierwszym zespołem, w którym rozwijała swoje umiejętności wokalne był Refleks. Okres ten wspominała tak:

,,Moje wokalistyczne początki związane były z amatorskim zespołem ,,Refleks”, który funkcjonował głównie na zasadach rodzinno-towarzyskich. Wspólnie z braćmi i kolegami staraliśmy się wyjść poza zaczarowany krąg prowincjonalnego bitu. Łączyły nas wspólne ambicje i wspólne poszukiwania”

,,Uczęszczając do technikum, mieliśmy szkolny zespół big beatowy. Oprócz technikum chemicznego, ten sam zespół działał w paru branżowych domach kultury, które wówczas działały w Gorzowie. Myśmy łączyli się tam w różne grupy. Ten zespół, który przyjechał do Kalisza, był łączony po części z osób z mojej szkoły, a po części właśnie z muzyków skupionych przy domach kultury.”

Wraz z tym zespołem w 1969 r. wystąpiła podczas I Ogólnopolskiego Festiwalu Awangardy Beatowej. Zaśpiewała tam piosenkę ,,Jeszcze nie czas nam”. Na tym festiwalu dostała nagrodę jako wokalistka i instrumentalistka, a jej bracia nagrody dla kontrabasisty i basisty. Jak wspominała ,,grała wtedy na klawiszowym instrumencie, który nazywał się Wermona (coś na kształt organów)”. Na tym festiwalu zainteresował się nią Antonii Kopff i zaprosił do śpiewania w zespole ,,Respekt”. Śpiewała z nimi takie piosenki jak. m.in. ,,Cały maj” oraz ,,Daleko przed siebie”.

,,Od tego wytrawnego znawcy przedmiotu, wiele się nauczyłam. Nauczyłabym się zapewne więcej, gdyby zespół się nie rozpadł przedwcześnie”

1970 autorka

1970 autorka 2

pronko 1973 pan - Kopia

To zdjęcie pojawiło się również jako okładka tylna w ,,Śpiewamy i tańczymy”4/1974

okładka

Czesław Niemen, kiedy ją usłyszał zaproponował jej współpracę. Utworzył chórek dziewczęcy, gdzie śpiewała obok Zofii Borcy i Elżbiety Linkowskiej. Wystąpiła także na swoim pierwszym Jazz Jamboree w Warszawie.

,,Bardzo dobrze wspominam współracę z Czesławem Niemenem.
Jest ogromnie wymagający wobec swych współpracowników, podobnie zresztą jak wobec siebie samego. Przynosi to znakomite efekty. Mówi się nawet o ,,szkole Niemena”. Nie ma chyba muzyka lub wokalisty, który zetknąwszy się z Niemenem nie byłby pod wrażeniem jego osobowości, jego pasji i zaangażowania, jego poglądów na muzykę i na działalność artystyczną w ogóle. Cieszy się on ogromnym szacunkiem w świecie muzycznym, także w kręgu krytyków tradycyjnie wrogich zielonemu nurtowi. Ostracyzm stosowany z uporem godnym lepszej sprawy przez naszą Telewizję wobec Czesława Niemena – i to jak się go traktuje od kilku lat na Festiwalach Opolskich – uważam za jedno z większych nieporozumień w życiu artystycznym kraju. Czuję się szczęśliwa, że mogłam powiedzieć iż ,,terminowałam” u Niemena…”

DSC01555 - Kopia

krystyna pronko 1973 pn - Kopia

W 1973 r. wystąpiła na Festiwalu Wokalistów Jazzowych w Lublinie, a także na Festiwalu w Opolu. Podczas Koncertu ,,Interpretacje” zaśpiewała „Po co Ci to chłopcze” i ,,Umarłe krajobrazy”. Za wykonanie otrzymała nagrodę. Podczas Koncertu finałowego ,,Mikrofon i Ekran” zaśpiewała tylko ,,Umarłe krajobrazy”.

 

prono 1973

prono 1973 - Kopia

 

W numerze 4/1974 r. czasopisma ,,Śpiewamy i tańczymy” ukazały się nuty do piosenki ,,Po co ci to, chłopcze”

pronko

W 1977 r. ukazała się EP-ka z tą piosenką – polecam!

po co ci to

po co ci to 2

To tak na marginesie…

Podczas Festiwalu w Opolu w 1974 r.w  Koncercie Premier  i Koncercie ,,Mikrofon i ekran” zaśpiewała ,,Papierowe ptaki”. Podczas tego festiwalu Janusz Koman otrzymał nagrodę za najlepszą aranżację za ,,Papierowe ptaki”. Piosenka znalazła się także na płycie z przebojami festiwalowymi.

opole 1974444

opole74

opole 74  2

W tym samym roku ukazała się w Niemczech składanka ,,Beat, Rock & Blues Aus Der VR Polen”, na której znalazła się piosenka ,,Sag”, śpiewana przez artystkę.

rock blues 1 1974

rock blues 2

pronkooo5

pronkooo

Nie mogło być inaczej – w 1975 r. nie mogło jej zabraknąć na opolskim festiwalu. Podczas Koncertu ,,Przeboje sezonu” zaśpiewała ,,Niech moje serce kołysze ciebie do snu” oraz utwór ,,Anioł i róża”. Otrzymała I nagrodę za piosenkę „Niech moje serce kołysze cię do snu”. Przebój ten uzyskał także miano piosenki roku w plebiscycie prestiżowego magazynu muzycznego „Non Stop”. Podczas Koncertu ,,Mikrofon i Ekran” zaśpiewała tylko ,,Anioła i różę”. Została wydana specjalna płyta ,,Opole 75″,zawierająca jej dwie piosenki.

 

opole 75

pronko 1975 - Kopia

pronko 1975 (2) - Kopia

 

 

Ciekawostką jest to, że w tym samym roku jej piosenka ,,Biedna” znalazła się na składance ,,Dyskoteka”

dyskoteka 1975

dyskoteka 2

dziennik ludowy 1975 1

dzienik ludowy 1975 2

W 1975 r. wystąpiła na Festiwalu Jazz Jamboree z towarzyszeniem big – bandu PWSM w Katowicach pod kierownictwem Andrzeja Zubka. W jednym z późniejszych wywiadów zapytana o współpracę z big-bandami powiedziała:

,,Uważam, że jest to niezwykle cenna dla mnie współpraca, dająca dużo doświadczenia, a równocześnie stwarzająca wspaniałe możliwości wokalistyczne. Poza tym bardzo lubię tzw. big-bandowe brzmienie”

pronko 1976 - Kopia

pronko 1976 (2) - Kopia

Klub Publicystów Estradowych przy Stowarzyszeniu Muzyki Estradowej w Łodzi przeprowadził ankietę na najlepszych artystów roku 1975 w Polsce. Wśród najpopularniejszych, obok Anny Jantar i Urszuli Sipińskiej, była Krystyna Prońko.

pn 1977 - Kopia

Ten rok stał się również debiutem płytowym piosenkarki. Nakładem firmy Pronit ukazała się płyta Krystyny Prońko, zatytułowana po prostu ,,Krystyna Prońko”. To także okres początków studiowania na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. A to dopiero początek… Artystka śpiewa do dziś. Kolejne lata udowodniły tylko, że jest jedną z najbardziej utalentowanych wokalistek w kraju. Stała się wzorem do naśladowania dla młodszych piosenkarek. Bardzo sobię cenię jej ,,Osobistą kolekcję” – zbiór najważniejszych piosenek, składający się z czterech płyt. Udowodniła, że nie jest piosenkarką wykonującą jeden gatunek muzyczny. Nie zaniedbała naszej muzyki rozrywkowej, sięgała po utwory typowo soulowe. I wygrywała. Początek jej drogi artystycznej, który przedstawiłem w powyższym artykule – to wierzchołek olbrzymiej góry lodowej. Talent, ogromna praca opłaciły się, choć czytając recenzje w niektórych czasopismach, początkowo nie wróżono jej wielkiej kariery. Ja trzymam kciuki za Jej dalsze sukcesy!

pn 79 - Kopia

po 77 - Kopia

po 77i - Kopia

pronkooo2

pronkooo4

synkopa 1978

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s