,,Na pewno nigdy nie byłam piosenkarką młodzieżową, ale zawsze utrzymywałam kontakt z kompozytorami i aranżerami, którzy potrafią korzystać z doświadczeń najmodniejszej obecnie muzyki rockowej i piszą dla mnie nowoczesne, choć nie młodzieżowe utwory”

Swoje pierwsze kroki artystyczne stawiała na różnych domowych uroczystościach. Wielką idolką była dla niej Sława Przybylska, którą pokochała za barwę głosu i piękne piosenki. Zamiłowanie do muzyki, choć olbrzymie, nie zaprowadziło jej do szkoły muzycznej. Mieszkała z dala od takich szkół, nie miała po prostu takiej możliwości. Ukończyła studia pedagogiczne (specjalność andragogika) na Uniwersytecie Warszawskim. Jak wspomniała ,,dyplom zapewniał nie tylko poczucie spełnionego obowiązku, ale tez pewne zabezpieczenie zawodowe”. Wtedy nie traktowała śpiewania jako zajęcia na całe życie, na poważnie…
Los sprawił, że śpiewa do dziś. Na nasze szczęście. Kim jest artystka, o której Zbigniew Wodecki powiedział, że ,,jest jedyną piosenkarką, która śpiewając unosi się 10 centymetrów nad ziemią”? Źródłami są wywiady, zamieszczone na łamach czasopism: ,,Panorama/1979″, ,,Śpiewamy i tańczymy/1983″, ,,Stolica/1989″.

alicja majewska

,,Wywodzę się z ruchu amatorskiego, w którym w latach studenckich uczestniczyłam z pasją”

Alicja Majewska. Chyba nie sposób pomylić jej głosu, z jakimkolwiek innym. Dzieki niej tegoroczny KFPP w Opolu stał się wyjątkowy! Jej głos wzrusza, a teksty piosenek – mądre i poetyckie – powinny być przerabiane w każdej szkole na lekcjach języka polskiego.
Pierwsze sukcesy to rok 1968 i udział na Festiwalu Piosenki Radzieckiej w moim rodzinnym mieście. To spowodowało, że zaczęła pobierać lekcje śpiewu u profesor Olgi Łady. W jednym ze współczesnych wywiadów wspomniała:

,,Zawdzięczam jej warsztat, który służy mi do dziś. Wierzyła we mnie. Przekazała mi swoja dewizę, że talent to 15 procent sukcesu. Reszta to praca.”

alicja

W 1971 r. Antoni Kopff, który objął kierownictwo muzyczne Partity, wypatrzył Alicję Majewską i Annę Pietrzak i zaprosił solistki do zespołu. To właśnie tam po raz pierwszy zauważył ją Włodzimierz Korcz, który zachwycił się piosenkarką. W piosence ,,Kiedyś latem” słyszymy głównie Alicję Majewską.

1972 partita - Kopia

partita

opole 1973(Opole 1973)

Dziewczyny z Partity nagrały wiele piosenek, towarzyszyły innym artystom podczas ich występów. Zachwyciła mnie także ich interpretacja ,,El Condor Pasa”. Na nagraniu widzimy także Alicję Majewską.

Zaczęła pracę w teatrze na Targówku. Jak wspominała, tam po raz pierwszy zetknęła się z zadaniami aktorskimi, wyrobiła w sobie dyscyplinę i obycie ze sceną. Kariera solowa rozpoczęła się w 1974 r., kiedy to wzięła udział w programie poświęconym Hance Ordonównie ,,Miłość Ci wszystko wybaczy”. Reżyserem programu był Ryszard Kubiak, pod kierownictwem muzycznym Mariusza Jelińskiego. Aranżacje Janusza Bogackiego, Włodzimierza Korcza i Czesława Majewskiego. Alicja Majewska zaśpiewała tam piosenkę „Trudno”. To spowodowało, że artystka coraz częściej gościła w programach ,,retro” dla Studia 2.

pn 161976

,,Szukając lekarstwa na porażki, przekonałam się, że jest nim tylko praca nad sobą”

am3

DSC01232

,,Pytam czasami, czy nasz zawód ma sens, czy jest dziś potrzebny. Przecież tyle ważniejszych spraw mają wszyscy „na głowie”. Ale po koncertach na terenie Polski widzę, że ludzie chcą i potrafią oderwać się od kłopotów i trosk dnia codziennego. Świadczą o tym pełne sale”

To był początek sukcesu. Rok później Alicja Majewska wystąpiła podczas KFPP w Opolu. Podczas koncertu ,,Debiuty”, a później podczas koncertu ,,Mikrofon i Ekran” zaprezentowała utwór ,,Bywają takie dni” Jerzego Derfla i Ireneusza Iredyńskiego. Piosenka ta otrzymała nagrodę Ministra Kultury i Sztuki.

am

opole

1976,

am

m

O płytach i piosenkach Alicji Majewskiej na pewno napiszę. W ubiegłym roku napisałem o kolędowaniu w Teatrze Stu, gdzie artystka śpiewała wspólnie z Haliną Frąckowiak i Andrzejem Zauchą. Za jakiś czas napiszę o do kasecie z 1987 r. ,,Piosenki W. Korcza”. Kaseta jest rarytasem, a piosenki, które na niej są należą do moich ulubionych. ,,Ballada mateńka” , ,,Różowa pani” czy ,,Blady świt, słone łzy”. One są trochę zapomniane… a szkoda. Marzy mi się reedycja albumu ,,Piosenki Korcza i Młynarskiego” z 1987 r. właśnie z tymi piosenkami. Dla fanów byłaby to niesamowita gratka. Dla mnie – spełnienie marzeń!

Bardzo ujmująca jest dla mnie druga zwrotka piosenki ,,Ballada mateńka”

,,Kiedy obcy próg jej przeszli
nie czekała na rozkazy
i walczyła, ochraniała
twarda jak najtwardsze głazy
A gdy synów jej zabrała
bezlitosna, wroga ręka
razem z nimi umierała…
ballada mateńka…”   

Reklamy

4 thoughts on “,,Na pewno nigdy nie byłam piosenkarką młodzieżową, ale zawsze utrzymywałam kontakt z kompozytorami i aranżerami, którzy potrafią korzystać z doświadczeń najmodniejszej obecnie muzyki rockowej i piszą dla mnie nowoczesne, choć nie młodzieżowe utwory”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s