,,Liczę, że dzięki następnym rolom filmowym obronię się przed naciskiem jednostronnych wyobrażeń o mnie. Taką szansę może mi stworzyć teatr, dający aktorom kontakt z wielką literaturą dramatyczną.”

Wielu artystów ze świata filmu marzy by wystąpić u boku światowych sław, współpracować z nimi i obserwować ich pracę na planie. Tej aktorce to się udało. Przez lata media szufladkowały ją jako seksbombę, dziewczynę jednej roli, która ma tylko wyglądać, a mało kto skupiał się na jej działalności artystycznej. Niewątpliwie – gwiazda, choć sama nie lubiła tego określenia. Jak twierdziła gwiazdy przecież pojawiają się i spadają, a ona wręcz przeciwnie chciała doskonalić swoje umiejętności aktorskie. Zależało jej, by nie być traktowana jako ozdoba ekranów. Ambitna i pracowita. Do swoich ról przygotowywała się starannie. Uważała, że w polskim środowisku filmowym pod koniec lat osiemdziesiątych brakowało jeszcze ,,zachodniego sposobu pracy, pełnego energii i werwy”. Uwielbiała filmy Bergmana i Felliniego, gdyż ten pierwszy tworzył piękne kobiece role, a drugi pokazywał obraz kobiecej siły. Marzyła, by zagrać u Piotra Szulkina i Radosława Piwowarskiego, co jej się udało. Grała dziewczyny silne, uwodzicielskie, ale marzyła o zupełnie innej roli.

,,Chcę zagrać dziewczynę skromną, nieśmiałą, przytłumioną życiowymi okolicznościami, żyjącą do wewnątrz, zbliżającą się do swego szczęścia, ale bez sukcesu. Zresztą każda rola zawierająca wewnętrzne napięcie, poszukiwanie wartości, troskę o jakość życia, warta jest zainteresowania

Mnie kojarzy się z dzieciństwem, za sprawą ,,Pierścienia i róży”. Wtedy właśnie tak zobrazowałbym bajkową królewnę. Pełna charyzmy i wdzięku. Do dzisiejszego dnia czynnie występuje na deskach teatru. Zdobywczyni wielu nagród filmowych. W jednym ze współczesnych wywiadów powiedziała: „Przez długie lata przez tę moją kobiecość odbierano mi prawo nie tylko do posiadania talentu, ale też często intelektu”. Dziś wiadomo, że wyszła z tego obronną ręką. A może po prostu mało mówiło się o tym, jaką artystką była naprawdę? Dziś przedstawię prawdziwą Katarzynę Figurę. Źródłami do wpisu stały się wywiady z lat 1987 – 1991, zamieszczone na łamach magazynów ,,Film” i ,,Ekran”. Wiele zdjęć pochodzi z Filmoteki Narodowej.profilowe 2 WP_20150425_009figura 005 - Kopia Nie planowała, by zostać aktorką, ale jako dziecko interesowała się światem filmu i sztuki. Jej pierwsza rolą było zagranie Kubusia Puchatka. Wraz z przyjaciółką uczęszczała do Ogniska Teatralnego, które działało przy Teatrze Ochoty. Prowadzili je państwo Machulscy. Stwierdziła, że właśnie ,,potrzeba iluzji, a nie dziewczęca myśl o sławie” była motywem jej zainteresowań sztuką. Wykłady na studiach zafascynowały ją tak bardzo, że cała sfera filmu bardziej intrygowała ją niż niepokoiła. Pierwsze kroki w świecie sztuki filmowej należą na pewno do jak najbardziej udanych. Miała do tego dobre nastawienie.

,,Po wyjściu ze szkoły musiałam się oswoić z faktem, że moja praca będzie poddawana publicznej ocenie, że widzów teatralnych i kinowych nie interesuje ani moja wrażliwość, ani umiłowanie zawodu, ale konkretne rezultaty.”

profilowe 1

WP_20150425_023

WP_20150425_012

Uważała, że aktor powinien umieć selekcjonować role. Powinien doskonale wiedzieć, które propozycje można przyjąć, a które nie. Tak było z filmem ,,Ga, ga. Chwała bohaterom”, o którym wspomniała w jednym z wywiadów

,,Kino Szulkina zawsze imponowało mi kreacyjną siłą, gęstym językiem metafor, błyskotliwą przewrotnością. Myślę, że jego moralistyka nie nudzi. Jest osobliwie widowiskowym zaproszeniem do wspólnej refleksji. Wejście w krąg wyobraźni Szulkina było przeżyciem, jakie nieczęsto może się w polskim filmie zdarzyć”

Role teatralne – to to co kochała i kocha do dziś. W 1983 roku zagrała rolę Mary w sztuce ,,Jak się kochają”

jak sie kcohaja

W 1985 roku, w Teatrze Współczesnym, wcieliła się w postać Iriny w sztuce ,,Trzy siostry” Antoniego Czechowa. Sztukę reżyserował Maciej Englert.

,,Kocham cały teatr Czechowa, podziwiam jego psychologiczną subtelność”

trzy siostry tetar 1985

3 sisters jako Irina

Zagrała też w sztuce ,,Fedra”, gdzie wcieliła się w rolę ,,Arycji”. W roku 1986 Krzysztof Nazar wyreżyserował ,,Pamiętniki Adama i Ewy”, gdzie Katarzyna Figura wystąpiła obok m.in. Krzysztofa Globisza czy Piotra Skiby. Kolejne to był już 1987 r. Zagrała Helle w sztuce ,,Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa, którego premiera miała miejsce w Teatrze Współczesnym. W tym samym roku w Teatrze Telewizji Andrzej Łapicki wystawiał ,,Antygonę”. Nasza artystka wcieliła się w postać Ismeny. Była aktorką także w sztuce ,,Pippo Spano” w reżyserii Teresy Kotlarczyk, która w 1987 r. zrealizowała sztukę w Teatrze Telewizji. Kasia Figura zagrała tam Gemmę Cantoggi.  Role filmowe wymienię w końcowej galerii. Jednak wpomnę o tym, że prawdziwy krok do sukcesu przyniósł jej film ,,Pociąg do Hollywood”. Ale tym samym wtedy zyskała miano polskiej seksbomby. Oczywiście za sprawą rozbieranej sceny na końcu filmu. Sama aktorka nie negowała erotyzmu, ale jak wspomniała, pod warunkiem, że nie będzie głównym tematem filmu. Cytując Kasię ma ,,on pokazać kontakt dwojga ludzi, a nie dwojga ciał”. ,,Pociąg do Hollywood” spowodował, że zaprzyjaźniła się ze swoim serialowym przyjacielem, aktorem Piotrem Siwkiewiczem. Kiedy wyjechała na studia do Paryża nawet mieszkała w jego apartamencie. We Francji rekomendował Kasię sam Daniel Olbrychski. Tak wspominała studiowanie na  paryskim Conservatoire d’Art Dramatique

,,Fascynujące było dla mnie przyglądanie się pracy francuskich mistrzów teatru, ich innemu niż nasze traktowaniu np. Czechowa, którego kochają. Tylko, że z odczuć francuskich reżyserów, aktorów, z ich wyobrażeń o miłości, marzeniach, wyłania się zupełnie inny styl grania Czechowa”.

Sesja Romana Sumika 1985 r.

sumik 1985

kasia 1985 roman sumik

Figura Katarzyna 1-P-152-1

Figura Katarzyna 1-P-152-20Bardzo szybko zaczęła pojawiać sie na okładkach magazynów:

2WP_20150425_013

86 kino1986g

film-czasopismo-48-85-fotos-katarzyna-figura-3754438707 WP_20150424_007

k1Pn 1986

jpeg_34256_394-38.__Figura__str.__394.jpegkf1988

 DSC00062kino2(1)

ekekran

W 1988 r. otrzymała nagrodę czasopisma ,,Film” – Złotą Kaczkę – dla najpopularniejszej polskiej aktorki

WP_20150425_010

,,Popularność jest aktorce potrzebna. To dowód wyjścia z anonimowości. Ważne jest jednak, jak to publiczne zainteresowanie funkcjonuje, do czego się sprowadza”

Brała udział w spektaklu ,,Kochajmy się” – opartego na ,,Panu Tadeuszu”. Wraz z Anną Dymną, Janem Englertem, Mariuszem Benoitem, i Krzysztofem Kolbergerem odbyła turnee po Ameryce.

WP_20150425_016WP_20150425_015

jerzy krasnik

film.org.pl_kasia3-001

1988 sumik

Jak wspomniałem, we Francji, rekomendował Kasię – Daniel Olbrychski, a do amerykańskiej agencji William Morris Agency – sam reżyser Jean Paul Rappeneau. Dzięki temu poznała wielu ludzi, związanych z kinem: producentów, dystrybutorów i agentów. Będąc na stypendium w Paryżu, zagrała u boku Mai Komorowskiej w filmie ,,Panny i wdowy”, co – jak później przyznała – było dla niej dobrą lekcją i przyjemnością.

Kadry z Polfilmu

1e

pdh1

kasfig

Zagraniczna kariera zaczęła się od festiwalu w Valladolid, gdzie promowała ,,Pociąg do Hollywood”. Tam dostała propozycję zagrania w filmie ,,Central Park”. Podczas kręcenia tego filmu spotkała Olbrychskiego, który ją polecił, a po filmie ,,Near Mrs” otrzymała stypendium rządu francuskiego i przez rok studiowała w Conservatoire, czyli Szkole Sztuki Dramatycznej, o której już wspomniałem. Kiedy podpisała umowę z William Morris Agency, poznała m.in. Roberta Altmana. On obejrzał kasety i stwierdził, że Kasia jest bardzo dobrą aktorką i chce z nią współpracować. W filmie ,,Player” miała zagrać główną rolę, ale niestety nie udało się. Wystąpiła jednak w filmie.

,,Rozpoczęliśmy pracę nad scenariuszem, nie trwało to jednak długo, bo producent David Brown zgłosił sprzeciw. I byłam świadkiem, kiedy Altman otrzymał listę aktorek, które producent widziałby w tej roli. Lista zaczynała się od Madonny”

W 1994 r. zagrała u niego w filmie ,,Pret – a Porter”. Po latach tak wspominała tego reżysera:

,,Potrafił zrozumieć kim jestem, wiedząc skąd pochodzę i w jakich warunkach zostałam wychowana i ukształtowana. Interesowało go to. Interesowały go wszystkie kultury krajów europejskich i krajów wschodu. Wyróżniało go to na tle wielu ludzi, którzy zamykają się w obrębie swojego narodu i swojego stylu życia”

Zagrała w wielu zagranicznych produkcjach:

 Marie Poledňákova stworzyła czechosłowacko-finlandzki film ,,Zkrocení zlého muže” (,,Poskromienie złośnika”). Nasza aktorka wcieliła się w postać Sylvi.

m

poskromienie zlosnika 1986

W 1987 r. Kasia Figura wcieliła się w postać Annabelli w węgierskim filmie Miklósa Jancsó ,,Szornyek evadja„, czyli ,,Sezon potworów”.

sez

1987 sezon potworów

W 1988 r. zagrała Elenę w filmie ,,Nebojsa” (reż. Julius Matula). Czechosłowacka produkcja. Film ten zdobył nagrody na festiwalach filmowych.

nebojsa

Katarzynę Figurę można zobaczyć w hiszpańskim filmie ,,Estation central” z 1989 r. Nasza artystka wcieliła się tam w postać Eleny. Za ten film, reżyser Jose Antonio Salgot, dostał nominację do nagrody ,,Złotego Lamparta”, przyznawanego na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno.

,,Jest to reżyser kontrowersyjny, ale jego filmy są zawsze zauważane w Hiszpanii i we Francji”

esen

WP_20150425_025Z Gunterem Meisnerem

W 1990 r. zagrała w ,,Near Mrs” (,,Ryzykowne związki”). Tym razem to produkcja francuska, w reżyserii Baza Taylora. Kasia zagrała tam Sashę.

near

Rok 1990 to także rola we francuskim serialu ,,Navarro”. W 1992 r. zagrała Kolbę w filmie ,,Vortice mortale” (,,The washing machine”, ,,Krwawe pranie”). Ta włoska produkcja, wyreżyserowana przez Rugerro Deodato, ma dodatkowo bardzo fajną ścieżkę dźwiękową.

vort

krw

krwaw

Można zobaczyć trailer ,,The washing machine”

W 1993 r. zagrała w filmie ,,The voices in the garden” (,,Głosy w ogrodzie”), reżyserem był Pierre Bourton.

,,Gram dwudziestoletnią niemiecką arystokratkę, zbuntowaną przeciwko bogactwu, konwenansom, hipokryzji swojego środowiska, którą fascynuje ubóstwo i swoboda kloszardów (…) Moim partnerem jest Sam West”

WP_20150425_024

W 1992 r. można było zobaczyć w filmie ,,Gracz” Roberta Altmana, o którym pisałem wyżej. Grała tam obok Whoopi Goldberg czy Tima Robbinsa.

player

Moglismy aktorkę oglądać w ,,Pamiętniku Czerwonego Pantofelka” – ale to był taki epizod.

Clive Fleury i Richard Ryan stworzyli dobry, amerykańsko-australijski film ,,Fatal Past” (,,Fatalna przeszłość”). Kasia Figura zagrała tam Jennifer Lawrence.

past

Jak napisałem, u Roberta Altmana zagrała w filmie ,,Pret-a-porter”. Został nakręcony podczas paryskiego tygodnia mody. W USA nosi tytuł ,,Ready to Wear”. Nasza aktorka zagrała w nim asystentkę Sissy.

pret

W 1995 r. Jako Kaddy Havel w filmie ,,Zbyt młodzi, zbyt szybcy”

zbyt 1995

Plakaty, promujące ,,Pociąg do Hollywood”. Ciekawostką jest to, że w Japonii, gdzie ten film trafił do kin, w scenach, gdzie pokazywane były bardziej odsłonięte części ciała – zakrywano je ,,chmurkami”

kf1kf2


O Kasi pisano w prasach zagranicznych.

WP_20150424_006

,,Tym różnię się od tych młodych kobiet, które ,,zabłysły” na ekranach, że jestem zawodową aktorką i nigdy nie zrezygnuje z teatru, z grania postaci z repertuaru światowego dramatu”.

Przez lata związana była z Teatrem Współczesnym, Teatrem Dramatycznym, a gdy przeprowadziła się do Gdyni stała się aktorką Teatru Wybrzeże. Dotrzymała słowa.

Role w polskich filmach:

Pierwszą, choć małą rolą, była ta w filmie ,,Zaginął pies” z 1976 r. Zofia Ołdak wyreżyserowała krótki film, a w napisach końcowych nie występuje nazwisko, ale samo imię aktorki. Oswajanie się z ekranem. Trzy lata później, w 1979 r., Katarzyna Figura zagrała w filmie Wiktora Skrzyneckiego ,,Mysz”. Jednak to także była ta epizodyczna rola. Wtedy to nie to było jej w głowie, a nauka. mysz (2) W czasie studiów zagrała u Jacka Koprowicza w biograficznym filmie o Kazimierzu Przerwie-Tetmajerze ,,Przeznaczenie”. Wcieliła się w rolę Laury – muzy poety. Film ten miał nominację do Złotych Lwów w 1984 r.

1983,przeznaczenie44

Przeznaczenie [1983] 1-F-2140-17

W tym samym roku Katarzyna Figura zagrała asystentkę w filmie ,,Bez końca”. Ale to rola w filmie ,,Ga, ga. Chwała bohaterom” otworzyła jej drzwi do kariery. Film z 1985 r. Zagrała tam Once.

Ga, ga. Chwala bohaterom 1-F-274-12

gaga chwala

gagaga

figura olbrychski GO GO 1985

 W 1985 r. zagrała Cyntię w ,,Osobistym pamiętniku grzesznika przez niego samego spisanego”

osobisty pamietnik 1985

W tym samym roku gościła w filmie Roberta Glińskiego,,Rośliny trujące”, w którym zagrała Gogę Sagankę

rosliny trujące 1985 tv gliński

W 1986 r. zagrała w ,,Pierśceniu i róży” (jako Rózia), a także w,,Komediantce” (jako MImi Zarzecka)

Pierscien i roza 1-F-2101-2(,,Pierścień i róża”)

piroza

(,,Pierścień i róża”)

komediantka(,,Komediantka”)

W 1987 roku zagrała w ,,W klatce” jako Marta

W klatce 1-F-2054-9

w klatce

oraz Alę w ,,Kingsajz”

kingsajz (2)

kingsajz

Kultowa rola Marioli Wafelek w ,,Pociągu do Hollywood”

pociag do holl

pocii

pociag fig

kasia dfigua poc

kpdoholl

pociagagaga

1987 pociaggg

figura 17_6837303

W 1989 r. zagrała Superblondynę w ,,Porno”

Porno 1-F-2682-34

,,Rififi po sześćdziesiątce” − jako Eliza

riffi po 60 1989

W ,,Mlecznej drodze” w 1990 r. zagrała Śmierć

mleczna droga 1990

W 1990 r/ w ..Piggate” jako Dolores Mendoza

piggate 1990

Jako Kaśka, dziewczyna Janka w filmie ,,Obywatel świata” 1991

1991 obywatel swiata

Karolina w ,,Pannach i wdowach” 1991. Recenzenci pisali o jej roli tak: ,,Oprócz talentu, profesjonalnych umiejętności Figura oddała Karolinie także to, co najcenniejsze – swego ducha”

panny i wodyw 1991

Panny i wdowy 1-F-2213-14

W 1993 r. zagrała w filmie ,,Wesoła noc smutnego biznesmena”.

,,Zdaję sobie sprawę, że niektórzy felietoniści zawsze będą zachowywać się jak chłopcy w okresie dojrzewania, a inni muszą przecież szukać materiału do cotygodniowej porcji koszarowych dowcipów. Biust Figury jest dla nich znakomitym tematem”

Kolejne lata przyniosły aktorce nowe role i nagrody filmowe. W 1998 roku otrzymała po raz kolejny ,,Złotą Kaczkę”dla najpopularniejszej aktorki. W 1999 r. otrzymała nagrodę za pierszoplanową rolę kobiecą za ,,Ajlawju”, w 2003 roku pierszoplanową nagrodę za rolę kobiecą w filmie ,,Ubu król”, a także została najlepszą aktorką za film ,,Żurek”.

Na początku swojej kariery zawodowej, zapytana o swoją filmową przyszłość – odpowiedziała:

,,Oduczyłam się już planować. W moim zawodzie nie ma nigdy nic pewnego (…) Pojawiło się mnóstwo planów i obietnic, ale nie wiem, które z nich będą realizowane. Wiem natomiast, że do momentu, kiedy nie trzymam kontraktu w ręku, wszystko może zamienić się w pył”

Dzisiejszy wpis ma także na celu pokazać, że szufladkowanie bywa krzywdzące dla artystów. Dlatego tak ważne jest po prostu zapoznanie się z twórczością, czy to muzyka, aktora, reżysera, by cokolwiek o nim powiedzieć.

Dzisiaj (tj. 3 maja) aktorka była gościem programu ,,Niedziela z …”. Świetny wywiad z Katarzyną Figurą oraz osobami, które z nią współpracowały. Radosław Piwowarski stwierdził, że ,,robienie z nią filmu jest jak wsuwanie najlepszej szwajcarskiej czekolady”, reżyser Adam Nalepa, że jest to ,,Jedna wielka enigma. Zwierzę teatralne. Energia”. Mnie zaciekawiło to, że aktorka miała wiele talentów: malowała, miała dryg do języków obcych, interesowała się literaturą iberoamerykańską, a nawet chciała zostać tłumaczem. Sam Radosław Piwowarski pamięta Kasię, jako skromną dziewczynę grającą na skrzypcach. Sama stwierdziła, że kocha te filmy, które zrobiła jako młoda aktorka, ale nie chce by zatrzymano ją w tym obrazie. Role filmowe i teatralne pokazują, że Katarzyna Figura to artystka o wielu twarzach, wielkich możliwościach i talencie. O aktorce usłyszymy jeszcze nie raz. O współczesnym obrazie aktorki chciałbym napisać osobny artykuł. Pani Kasiu – życzę sukcesów i trzymam kciuki za dalszą karierę!

kkkk

kkkk2

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s