,,Spotykamy się w gronie ludzi dobrej woli, niezagubionej wrażliwości i ofiarnego serca. W kręgu tych, którzy nie zapomnieli, że obok istnieje inny świat, mniej piękny, niesprawiedliwie wypełniony chorobą i niespełnioną nadzieją.”

Koncert, o którym Wam dziś napiszę został zainicjowany z potrzeby serca i pomocy chorym na białaczkę. Słowa, które są tytułem tego wpisu to przemyślenia Katarzyny Frank-Niemczyckiej, której fundacja (wraz z Telewizją Polską i Ericson) zorganizowała to piękne, muzyczne wydarzenie. Dochód z tego koncertu przyczynił się do utworzenia późniejszego Oddziału Intensywnej Opieki Hematologicznej z Ośrodkiem Przeszczepiania Szpiku im. Jose Carrerasa. 22 grudnia 1997 r. w Sali Kongresowej, mogliśmy usłyszeć dwa piękne głosy: Jose Carrerasa i Edyty Górniak. Piękne aranżacje utworów, wystrój Sali, podniosła atmosfera, chór. Oglądając i słuchając występu odczuwa się, że wszystko to robi się dla naprawdę ważnej sprawy. Skąd pomysł na taki koncert? Dziesięć lat wcześniej właśnie u Jose Carrerasa zdiagnozowano białaczkę limfatyczną. Trudna, ale wygrana walka artysty z chorobą to początek jego działalności charytatywnej na rzecz chorych na białaczkę. W 1988 r. artysta założył Międzynarodową Fundację do Walki z Białaczką (International Leukemia Foundation) oraz stworzył międzynarodowy rejestr dawców szpiku, a także część pieniędzy przekazał na badania nad leukemią. Jose Carreras chciał na wzór sterylnych sal w Fred Hutchinson Institute w Seattle, utworzyć takie w klinice w Barcelonie –  na co przeznaczył odpowiednią sume pieniędzy. Słynny tenor napisał także autobiografię ,,Śpiewam całą duszą”, w której wiele miejsca poświęcił temu przykremu doświadczeniu.

,,Poświęcam bardzo dużo czasu działalności charytatywnej. Mam takie poczucie, że muszę coś oddać społeczności, która tak bardzo mnie wspierała, gdy ja sam byłem chory”.

1

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

e

c

Jose Carreras do współpracy zaprosił Edytę Górniak, bo bardzo docenił jej głos oraz urodę i prezencję. Oglądając zdjęcia z tego koncertu nie sposób zachwycić się smukłą, elegancką Edytą Górniak.W jednym z wywiadów poprzedzającym koncert artystka wspomniała o pierwszym kroku ich współpracy.

,,Spośród kilkudziesięciu płyt mu dostarczonych wybrał mnie, co jest dla mnie niezwykłym wyróżnieniem. Zaprosił mnie do swojego domu w Nowym Jorku, żeby mnie poznać, uzgodnić szczegóły i zrobić próbę (…) Jestem potrójnie szczęśliwa z zaproszenia mnie do tego koncertu. Po pierwsze, ze dochód zostanie przeznaczony dla osób rzeczywiście potrzebujących pomocy. Po drugie, że będę miała zaszczyt wystąpić z wyjątkowym człowiekiem i uznaną gwiazdą, a taki jest Jose Carreras, na scenie warszawskiego Teatru Wielkiego. I po trzecie, że będzie to, mam nadzieję, miły prezent gwiazdkowy dla naszych fanów.”

b

10572116_862857530439885_7860584013747389833_o - Kopia

,,Z Jose Carrerasem współpracowało mi się znakomicie (…) Na scenie Jose jest bardzo poważny, a na co dzień jest pogodnym i spokojnym człowiekiem. Potrafi rozluźnić wszystkich. To zrobiło na mnie wrażenie. Jeżeli kiedyś zaproponowanoby mi ponowne śpiewanie z Carrerasem, zgodziłabym się”

10959053_862857520439886_1529471485277261784_o - Kopia (2)

Edyta Górniak zaśpiewała na tym koncercie piosenki: All I ask of you, Hope for us, Silent Night/Cicha Noc, When you come back to me , To nie ja i That’s The Way I Feel About You.

Podczas koncertu wręczono Edycie Platynowa Płytę i od razu wystawiła ją na aukcję. Podobnie było z jej sukienką.

10959244_862857647106540_5676233620187275149_o - Kopia

10959053_862857520439886_1529471485277261784_o - Kopia

3chłopięcy chórek

W późniejszych wywiadach Edyta wspominała, że Jose opowiadał jej o cukierkach, które likwidują chrypkę i że są takie specjalne miejsca, gdzie można je kupić. Ponoć ofiarował jej nawet gruszkę, za której smakiem przepada. Sam Jose Carreras był Edytą oczarowany. ,,Za aparycję” – jak mawiał. Za urodę, głos, za to, że wygląda znakomicie w kreacjach estradowych. Pewnie jest to, że takie wydarzenia powinny być promowane coraz częściej i przypominane przez telewizję.
22 kwietnia 2012 r. w gdańsko-sopockiej Ergo Arenie można było ponownie zobaczyć i usłyszeć występ tych dwóch znakomitych artystów.

,,Jestem szczęśliwa i nie mogę doczekać się emocji i radości z tego spotkania, choć naturalnie wiąże się ono z ogromną presją ze strony oczekiwań widowni. Kiedy po raz pierwszy spotkaliśmy się na zaproszenie Pana Carrerasa w Nowym Jorku, czułam się onieśmielona i wdzięczna za jego uznanie wobec mojej osoby. Dziś nasze spotkanie nabierze jeszcze większego wymiaru. Może pozostawiłam w nim dobre wrażenia? Choć uważam, że stres odebrał mi umiejętności w tamten wieczór. A może on obserwował moje ostatnie lata pracy? Nie wiem tego, ale wiem, że będzie to spotkanie ogromnie dla mnie wzruszające.”

Piosenka ,,Hope for us” znalazła się na międzynarodowej płycie Edyty. Nakręcono nawet do niej teledysk. Koncerty charytatywne należą do moich ulubionych. Bardzo doceniam rolę artystów jako dobroczyńców a nie jako ,,gwiazd”. Jesli muzyka jest lekarstwem na smutniejsze chwile naszego życia – niech będzie i to dosłownie. Takie przedsięwzięcia są tego idealnym przykładem.

a

d

,

4

f

2 thoughts on “,,Spotykamy się w gronie ludzi dobrej woli, niezagubionej wrażliwości i ofiarnego serca. W kręgu tych, którzy nie zapomnieli, że obok istnieje inny świat, mniej piękny, niesprawiedliwie wypełniony chorobą i niespełnioną nadzieją.”

Skomentuj

