,,Wiedzieliśmy wówczas, że ze względu na cenzurę nie ma szans na ukazanie się płyty, a ponieważ Trojanowscy wkrótce wyjechali za granicę, nie staraliśmy się nawet o jej wydanie”

Wspomnienia Tadeusza Nalepy dostarczyła mi okładka kasety ,,Pożegnalny cyrk” – wspólne dzieło artysty z Izabelą Trojanowską. W Teatrze STU w lipcu 1982 r. podczas jednej sesji nagraniowej zarejestrowano dziewięć piosenek. Cenzura nie pozwoliła na wydanie tego albumu…Dziś – w czasach, kiedy powstaje tyle piosenek, o różnych treściach, przekazach, trudno sobie wyobrazić, że 30 lat temu piosenki, które były politycznie niewygodne – ,,aresztowano”.

1 (2)

Na początku lat 80-tych to Izabela Trojanowska wyznaczała trendy w muzyce. Jako artystka, jeździła po świecie, obserwowała jak żyją jej rówieśnicy za granicą. W sklepach, na półkach był tam nie tylko ocet, a do jedzenia nie dawano ziemniaków z kefirem. Chciała śpiewać o tym co było złe w kraju, o tym co boli Polaków. Została tym samym wrogiem numer jeden dla władzy i bohaterem dla społeczeństwa.

10349969_738468039574934_6828948273128491450_n

,,Solidarność wywarła bardzo duży wpływ na moje życie. Na spotkania mojego pierwszego fan klubu w Gdańsku przychodził pan Lech Wałęsa (…)Bardzo mu się podobało. Był moim fanem i dostał nawet legitymację członkowską nr 1.”

Występ z utworem ,,Pieśń o cegle” spowodował, że i ,,Solidarność” odwróciła się od artystki. Podczas występu w Opolu Izabela miała na sobie czerwony krawat. Tym samym wybuchła afera – uznano, że artystka sprofanowała symbol Związku Socjalistycznej Młodzieży Polskiej.

,,Wtedy „Solidarność”, do której należałam, nawoływała do strajków, do bojkotu. Ja myślałam, że zrobię więcej, kiedy zaśpiewam „Cegłę”, kiedy telewizję okupuje już wojsko. Myślałam – najwyżej mnie aresztują. Okazało się, że „Solidarność” odczytała to odwrotnie…”

„Pieśń o cegle” np. była w czasach Solidarności piosenką niepoprawną, niegrzeczną politycznie. Nagrywaliśmy ją w Poznaniu i wymyśliliśmy sobie, że będzie to piosenka śpiewana jak w kabarecie przez chłopca z Hitler Jugend. Śpiewałam ją falsetem, tworzyły się chóry, powstał naród i budowaliśmy nowy dom – hutę, która jak wiemy zepsuła płuca Krakowa i okolic”

photo

W jakich okolicznościach powstała ta płyta? . Odwołuje się do wspomnień Tadeusza Nalepy

,,Powiedziałem mu wtedy, że Iza zasługuje na to, aby ktoś przygotował jej jednolity materiał muzyczny, który pozwoliłby na pełne pokazanie jej możliwości wokalnych. Janek (tj. Jan Borysewicz) pochwycił tę sugestię i od razu zapytał: Może ty byś się zgodził? Odpowiedziałem: Chętnie, tym bardziej że dziewczyna bardzo ładna. Musiało to zabrzmieć poważnie, bo za kilka dni zjawili się u mnie Iza z mężem i Janek z Honoratą – swoją narzeczoną. Przy bramie powiedziałem do Izy pół żartem: Panią to chyba gdzieś już widziałem. Za kilka dni miałem materiał, który Iza zabrała do Stanów, gdzie właśnie występowała. Po przyjeździe była już przygotowana do nagrań. Pozostała kwestia tekstów. Marek Trojanowski zaproponował, żebyśmy teksty napisali sami. Dwa są Jerzego Siemasza. Taka oto jest historia tej płyty”

++

Jedną z piosenek na albumie jest utwór ,,Graj, nie żałuj strun”. Nagrała ją później Gayga i z tą wokalistką jest ona kojarzona. Jednak prawda jest taka, że to utwór napisany dla Izabeli Trojanowskiej.

Jedyne, co masz, to tę swoją gitarę
i struny stare, co je kiedyś dostałeś…

3(1)

Album zawiera piosenki, które ukazują sytuację Polaków, żyjących w ówczesnym systemie. Ja bardzo lubię ,,Jedzie, chłopak jedzie” i ,,Dźwignij się Grenado”

 

Jedzie chłopak, jedzie do obcego kraju.
A nuż za horyzontem
Dom dla niego mają!
Tam została ona,
Może trochę wspomnień.
Rodzinne strony mija.
Wierzy, że zapomni

 

Więc obudź ze snu się nareszcie,
Pokonaj lęk, co Cię tak dręczy.
Gdy słońce schowa się za chmury,
Zaraza najmocniejszych zmęczy…

Szykanowana przez władzę, ,,spalona” w ,,Solidarności” udała się na emigrację.. W 1993 r. oficjalnie ukazała się premiera tego albumu. Lepiej późno niż wcale…  O dokonaniach Izabeli Trojanowskiej w latach 80-tych mówi się wiele, ale najczęściej odnosi się to do jej dwóch płyt (,,Iza” 1981 i ,,Układy” 1982). Zmyłką jest właśnie data premiery. Poprzez swą niepoprawność polityczną jest to płyta ,,historyczna”. Jest także przykładem na to, że piosenka może stanowić zagrożenie. Płyta – legenda. Na jej przykładzie pokolenia mogą uczyć się o cenzurze i systemie panującym w PRL-u.

trojanowska_1357813807

Skomentuj

