,,Staram się stworzyć postać nowoczesnej dziewczyny, śpiewającej nowoczesne piosenki”

Chciała być malarką… Życie jednak poprowadziło ją w innym kierunku. Według tej artystki teatr nie może istnieć bez piosenki, a piosenka bez teatru… ,,Za ile” – na pewno nie było warunkiem jej występów. Uważana jest niewątpliwie za odkrycie roku 1980, kiedy to pojawiła się na festiwalu opolskim. Popularność była tak wysoka, że nawet włamano się do jej domu i zabrano zdjęcia z autografami… Źródłami do wpisu stały się dla mnie czasopisma ,,Panorama” z 1972 r. oraz z początku lat 80-tych. Czasopismo ,,Non Stop”,,,Synkopa” oraz ,,Śpiewamy i Tańczymy” z 1980 r..

izabella_1

Izabela Trojanowska. Charyzma, wyraźny głos, elegancja. Jej gwiazda rozbłysła w trudnych czasach i dla piosenki, i dla polityki. Wśród młodzieży rozpoczęła się wtedy nowa moda, a fryzura ,,na Trojanowską” stała się hitem sezonu. Dla młodych dziewcząt wg niej była ,,zmaterializowanym mitem o powodzeniu, może wzorem wyglądu”. Ja nie uważam, że piosenkarka była odkryciem roku 1980. Artystka dla publiczności pojawiła się ładnych parę lat wcześniej…

IX Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu

izabela-trojanowska-z-corka-roxanna-16438_l

Pierwszy krok, taki poważniejszy w kierunku artystycznym – jako solistka, został postawiony właśnie w mojej rodzinnej Zielonej Górze. W 1971 r. Izabela Schuetz (tak miała nazwisko panieńskie) zdobyła tam nagrodę Związku Kompozytorów Radzieckich. Piosenkami, które wykonywała artystka były utwory ,,Niebieski len” i ,,Śnił mi się sen”. Talent artystki został zauważony i doceniony, a rok później w Panoramie podsumowując kolejny festiwal w Zielonej Górze napisali:

,,Zapanowała zgodność poglądów, iż poprzedni festiwal w roku 1971 osiągnął tak wysoki pułap, że trudno będzie go przeskoczyć. Nie za każdym razem można (…) wydobyć z olbrzymiego grona amatorów takie indywidualności estradowe, jak Kubicka, Schuetz, Lewkowicz”

zielgor32

Iza ZG

iza-zgg

W biuletynie zawierającym program festiwalu w Zielonej Górze można było wyczytać dokładnie kto będzie śpiewał i jaką piosenkę:

informator_page_0003

informator_page_0015

informator_page_0014

informator_page_0029

Izabela Schuetz

10858528_10205053114757915_6772373300568979633_n

Rok 1971 był udany dla początkującej piosenkarki. Zagościła na deskach opolskiej sceny. Zaśpiewała piosenkę ,,O czym marzą zakochani”(  muzyka Jerzy Milian, słowa Jadwiga Urbanowicz ) .

,,Przed ośmiu Laty zdobyłam w Opolu nagrodę CRZZ za najlepszy debiut. Niestety nie miałam warunków na doskonalenie swoich umiejętności w macierzystej estradzie i zrezygnowałam z kariery piosenkarki”

Izabela+Trojanowska+i+Seweryn+Krajewski_1024_1143_80(z Sewerynem Krajewskim )

Szesnaście sekund należy do Izabeli Schuetz. Liczę, że niebawem obejrzymy cały występ

Dla ciekawskich mam samą muzykę z tej piosenki. Pochodzi ona z płyty ,,Muzyka Taneczna/For Dancing” z 1969 r.

W ,,Panoramie” szybko pojawiła się na okładce, na drugiej stronie napisano ,,Izabela Schuetz –najmłodsza uczestniczka tegorocznego Festiwalu Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu”. Dotarłem do artykułu, w którym napiano, że po prostu sie na nim pojawiła.

pan1972

DSC09828k41

Później mimo wszystko zabrała się za naukę i muzykę porzuciła na rzecz sztuki aktorskiej.

,,Dostałam się do Studium Aktorskiego przy Teatrze Muzycznym w Gdyni, gdzie kształciłam się pod opieką znakomitych pedagogów – Henryka Bisty i Urszuli Mordzewskiej – Bista (…) Już na drugim roku studiów zagrałam główną rolę w musicalu Jerzego Wasawskiego ,,Machiavelli”. Tak więc mając już gruntowne przygotowanie muzyczne i sporo doświadczeń jako aktorka wróciłam do piosenki”.

10814315_818036978267339_145211854_n - Kopia

scena 3z8837171Q,Izabela-Trojanowska-jako-18-latka-

(18-letnia Izabela)

O karierze aktorskiej nie będę tu wspominał, ale zamieszczę kilka ciekawych fotografii

,,Przyszły też propozycje telewizyjne, wystąpiłam parokrotnie w Studiu Gama, zagrałam rolę Hanki w spektaklu „Niemoralność Pani Dulskiej” Janusza Kondratiuka, który czeka na emisję. W tej chwili próbuję w tv sztuce „Lekcja Offenbacha” w reż. Witolda Fillera, gdzie gram Krysię Leśniczankę. Brałam też udział w kabarecie „Kwadrans” w kawiarni „Nowy Świat”. Ostatnio otrzymałam propozycję udziału w koncertach Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, w których będę recytowała poezję Młodej Polski”

0231501(Strachy 1979)

Kariera Nikodema Dyzmy 1-F-1920-28

PDVD_023

PDVD_029

PDVD_160

(Kariera Nikodema Dyzmy 1980)

Szkoda twoich lez 1-F-1925-1

ImagePreview.aspx

(Szkoda twoich łez, 1983)

Trojanowska Izabella 1-P-413-3

1979 to piosenki ,,Liczy sie tylko czas”  ,,Komu jak komu” czy ,,Pokochaj mnie”, które są często pomijane, a niesłusznie

W 1979 r. ukazała się płyta ,,Teatr Syrena Przedstawia”, na której znajduje się piosenka ,,Miodowy miesiąc”

1

211

12

trojanowska

,,- Teatr, film, kiedy znajduje Pani czas na piosenkę?

-Pewnie bym na nią czasu nie znalazła, gdyby nie przypadkowe spotkanie z grupą „Budka Suflera”. Romuald Lipko zrobił dla mnie aranżacje utworu Poznakowskiego i Olewicza – „Liczy się tylko czas”. W trakcie naszej wspólnej współpracy zachwyciła mnie jego własna muzyka i teksty Andrzeja Mogielnickiego”

Debiutancka płyta szturmem podobiła i moje serce. Na pewno powrócę do tego tematu.

Trojanowska Izabella 1-P-413-2

Skomentuj

