,,Żyć tak, aby się nie wstydzić. Jeżeli to możliwe, dać jak najwięcej szczęścia innym”

Chyba większość z nas potrafi zanucić piosenki ,,Tyle słońca w całym mieście” czy ,,Puszek Okruszek”, lecz czy byłoby to możliwe gdyby nie talent kompozytora? Bez niego nie powstałyby te melodyjne, niezapomniane utwory.. .Dlatego dziś, w czwartą rocznicę śmierci Jarosława Kukulskiego,wspomnę jak on wypowiadał się na temat swojej pracy artystycznej. Przecież to właśnie jego muzyka, szybko wpadająca w ucho, sprawiała, że piosenki stawały się w błyskawicznym tempie przebojami, które do dziś nuci cała Polska. Źródłem do wpisu stały się czasopisma ,,Śpiewamy i Tańczymy” (2/1975), ,,Panorama” (17/1976) ,,Synkopa” (98/1984). Informacje ( w tym tytułowy cytat ) zaczerpnąłem
z wywiadu przeprowadzonego przez Bogdana Gadomskiego z kompozytorem w 1981 r.

Top-60-900x600-simple

Biografie najlepszych muzyków i kompozytorów najczęściej wyglądają początkowo podobnie. Szkoły muzyczne, tradycje artystyczne w rodzinie – to takie przysłowiowe ,,połknięcie bakcyla”, które powoduje, że człowiek podąża w danym, artystycznym kierunku. Ciekawostką jest to, że Jarosław Kukulski po skończeniu nauki w Liceum Muzycznym w Poznaniu, kontynuował naukę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w klasie oboju! I w 1967 r. otrzymał dyplom…

jarekdyplomdobrajakosc-1-900x600-simple

Staż odbył m.in. w Operze Poznańskiej oraz Filharmonii w Zielonej Górze. Współpraca z poznańskim ,,Nurtem”, gdzie skomponował muzykę do wierszy Ludwika J. Kerna ,,Spójrz na morze” i ,,Zarto-piosenkę” może i nie była aż taka obfita, jednak miała wpływ na pewno na to, że w 1968 r. założył zespół big beatowy Waganci, który istniał do 1972 r. Zespół został stworzony przy Estradzie Ziemi Lubuskiej właśnie w mojej rodzinnej Zielonej Górze.

,,Studia muzyczne i pracę w operze traktowałem po prostu jako początek drogi, próbę poznania warsztatu muzyka – instrumentalisty. Nie straciłem tych lat – zdobyte wówczas doświadczenie ułatwia mi swobodne poruszanie się, po wszystkich kręgach muzyki, którą obecnie uprawiam. W końcu komponuję nie tylko piosenki, pisze także utwory instrumentalne, ilustracje filmowe i teatralne. A poza tym dużo aranżuję”

Imponował mu Gino Vannelli – kanadyjski kompozytor i aranżer, Quincy Jones – amerykański kompozytor i producent muzyczny, kompozycje Bee Geesów i oczywiście Burta Bacharacha. Sama Ania Jantar wspominała, że niektóre kompozycje są tworzone przez Jarosława właśnie w stylu bacharachowskim, jak np. ,,Witaj mi”. Ja sam zacząłem interesować się Burtem Bacharachem właśnie po tym porównaniu z Jarosławem Kukulskim i dzięki temu stał się jednym z moich najlepszych kompozytorów. Lista artystów, dla których tworzył Jarosław Kukulski jest bardzo długa, jednak bez wątpienia główną jego wykonawczynią była Anna Jantar. Po jej śmierci bardzo widoczna była współpraca z Haliną Frąckowiak, Krzysztofem Krawczykiem i Felicjanem Andrzejczakiem, a także z córką – Natalią Kukulską.

,,Praca estradowa – sprawia mi ogromną przyjemność i satysfakcję. Dlatego staram się też w miarę możliwości wywiązywać z niej jak najlepiej, w czym także pomaga mi wspomniana juz wielowarsztatowość”

Top-88-900x600-simple                             (Jarosław jako Wagant)

Zapytany, jak komponuje swoje utwory – odpowiedział:

,,Jak komponuję? Różnie to bywa. Jeżeli tekst jest na tyle fascynujący, że natychmiast wyczuję klimat, to piszę do tekstu. Natomiast w większości przypadków wychodzę od strony muzycznej, później ktoś z autorów pisze słowa. Często przymierzam wykonawcę do danego utworu – albo jeśli wiem, dla kogo piszę – piszę pod wykonawcę. Wiąże się to z barwą głosu, możliwościami interpretacyjnymi, rodzajem utworów, które dany wykonawca preferuje itp.”

jarekbyjacekbardzportret-1-900x600-simple

Z całej listy jego kompozycji chciałem wybrać trzy ulubione i powiem szczerze, że było to zadanie niemożliwe do wykonania. Jednak z sentymentem wracam do tych piosenek

1. Bogusław Mec – Wszystko lub nic (1984)

To nie jest oryginalna wersja piosenki. Ta wersja pochodzi z płyty ,,Duety” z 2008 r.

2. Felicjan Andrzejczak – Trzeci akt (1987)

3. Anna Jantar – Witaj mi (1974)

4. Krzysztof Krawczyk – Życia mała garść (1987)

5. Halina Frąckowiak – To co kocham jest zawsze nabliżej (1993)

6. Krystyna Giżowska – Mały żal słodko śpi

7. Irena Jarocka – Witaj w sercu (1984)

8. Eleni – NIc miłości nie pokona (1996)

9. Natalia Kukulska – Co powie tata (1986)

10. Natalia Kukulska – Przed wschodem słońca (1996)

11. Monika Borys – Słodka lady (1989)

Bardzo lubię wracać do koncertu ,,Życia mała garść” – o czym pisałem niejednokrotnie. Piosenki Jarosława Kukulskiego w nowych odsłonach, interpretacjach nie tracą na ważności. Nie wyobrażam sobie polskiej muzyki bez tego uzdolnionego kompozytora. Jego dorobek jest dla mnie bardzo cenny. Cieszę się, że wiekszość kompozycji mozna odnaleźć na płytach CD w specjalnych kompilacjach poświęconych jego twórczości. Jego talent został doceniony bardzo wcześnie, już w 1976 r. mógł pochwalić się sporymi wyróżnieniami:

,,Jestem laureatem kilku nagród w plebiscytach, konkursach i festiwalach międzynarodowych,między innymi w Sopocie
i Dreznie. Otrzymałem tez nagrodę Ministerstwa Kultury i Sztuki za piosenkę zaangażowaną, nagrodę Ministerstwa Obrony Narodowej, a wiele moich piosenek zostało laureatkami różnych plebiscytów radiowych lub prasowych. Niektóre moje kompozycje wydano drukiem i nagrano, m.in. przez Supraphon w Czechosłowacji, Immudico w Finlandii, RD Clevere
w RFN”

tata-wiklina-1-900x600-simple

,,Satysfakcję sprawia mi pisanie piosenek, które wynikają z potrzeby wewnętrznej lub nastroju”

Untitled-29-900x600-simple

,,W ostatnim okresie Ania śpiewała tak dojrzale i z takim wnętrzem jak nigdy dotąd. Stąd propozycje, które dla niej przygotowałem, były muzycznie bardziej wyrafinowane od tych, które do tej pory śpiewała, dawały jej większe możliwości interpretacji”

G-(3)-900x600-simple

Dziś posłucham sobie kompozycji tego artysty. Posłucham piosenek, ale w inny sposób niż dotychczas. Teksty piosenek, głos i interpretacja będą na drugim planie. Wsłucham się w kompozycje i melodie. Jedne z najpiękniejszych jakie znam.

Skomentuj

