,,Come on baby do the locomotion”

Nie tylko Kylie Minogue uczyniła z tej piosenki przepustkę do wielkiego świata. O tym samym pomyślał i to dużo wcześniej – Czesław Niemen! W tym roku mija dokładnie pół wieku odkąd ukazała się jego pierwsza EP-ka z tym właśnie hitem. Ten singiel zawiera tylko cztery, ale za to bardzo ważne utwory.

2

W 1962 r. Little Eva zaśpiewała tę piosenkę i zdobyła popularność na całym świecie. Jednak uważam, że cover Czesława Niemena nie jest wcale gorszy i zaśpiewany naprawdę na światowym poziomie. W okresie tym Czesław Niemen współpracował z Niebiesko-Czarnymi. W czasopiśmie ,,Jazz” ze stycznia 1967 r. Czesław Niemen opowiedział o początkach swojej kariery.

,,W gdańskim klubie Żak, w kabarecie „To-tu” śpiewałem w duecie, później w tercecie piosenki ludowe Ameryki Łacińskiej i dosyć szybko przejąłem nowy kierunek w tej muzyce — jazz-sambę, zwaną później bossa-novą.(…) Jesienią 1962 r. skorzystałem z propozycji red. F. Walickiego i przystąpiłem do zespołu Niebiesko-Czarnych. Podczas koncertów, kiedy zespół odpoczywał za kulisami — wychodziłem na scenę i śpiewałem swoje bossa-novy akompaniując sobie na gitarze(…) Później śpiewałem z chórkiem Niebiesko-Czarnych jakieś twistowe przeboje.”

3

,,Po roku urzeczywistniłem dawne marzenia i skomponowałem pierwszą piosenkę „Wiem, że nie wrócisz”. Szczerze się zdziwiłem kiedy chwyciła podczas moich występów w sopockim Non-stopie w lecie 1963 r. Na płycie ukazała się prawie w rok później, nota bene śpiewana za szybko…”

Ta piosenka miała dwie wersje – posłuchajcie

4

EP-ki są dla mnie bardzo ważnym elementem całej dyskografii artysty. Często zamieszczane są tam utwory, które nie znalazły się na oficjalnej płycie długogrającej.

Obrazek

Obrazek

zdjęcia płyt: discogs.com

Czesław Niemen swój pseudonim obrał w 1963 r. gdyż nazwisko Wydrzycki było zbyt trudne dla obcokrajowców. Za pierwsze, zarejestrowane nagrania wokalu artysty uznaje się piosenkę ,,Lekcja twista”. Na płycie figuruje Juliusz Wydrzycki z towarzyszeniem Niebiesko-Czamych, Muza N 0230,1962 r. W wywiadzie do Magazynu Muzycznego powiedział:

,,Ten utwór z płyty Connie Francis zaśpiewałem właściwie nie mając pojęcia, jak wykonywać taki repertuar”

R-3612418-1337355181-5761.jpeg

2 thoughts on “,,Come on baby do the locomotion”

  1. Znowu to powiem – mam słabość do piosenek wykonanych przez płeć żeńską, i nie mówię tu, że wykonanie Niemena mi się nie podoba, jednakże wolę Kylie 😉 A to, że Niemen wielkim artystą był to rzecz bezsprzeczna, pozostawił po sobie olbrzymi dorobek artystyczny i cząstkę siebie w sercu każdego Polaka.

Skomentuj

